28.10.-13.11.2013., Galerija Vladimir Bužančić
Izvor svih nedaća
Narodna poslovica kaže kako iza svakog uspješnog muškarca stoji njegova žena, a poznati komedijaš Grucho Marx upotpunio je tu izreku rekavši da iza svakog uspješnog muškarca stoji žena, a iza nje njegova supruga. Potonja izreka odražava duh izložbe Badlands mladog grafičara Duje Medića. Riječ je o intrigantnoj ličnosti umjetnika dvojakog karaktera. S jedne strane pozitivan i duhovit u video uradcima koji su neodvojivi dio njegovih izložbi, bilo u formi zasebnog umjetničkog djela ili u obliku pozivnice, dok s druge strane biva ozbiljan u svojim crtežima interpretirajući teme koje zaokupljaju pojedinca svjesnog okrutne realnosti života u doba potpune otuđenosti.
Ciklus 13 crteža obrađuje temu fatalnih žena koje su kroz povijest na razne načine uništile muškarce počevši od samog nastanka svijeta odnosno Adama i Eve, pa do recentnijih primjera u povijesti kao što je model Pattie Boyd. ‘Femme fatale’ definicija je žene kobne privlačnosti koja koristi svoju seksipilnost na najokrutnije načine kako bi ostvarila svoj cilj. Emocionalno hladna, drska i izravna, ona koristi svoju moć manipulirajući muškarcima bez imalo grižnje savjesti.
Prozirnim i čistim tragom olovke stvarajući svijet svjetla i sjene Duje Medić gradi simbolične prikaze fatalnih žena. Ilustrirajući najdoslovniji simbol zlodjela pojedine žene ističe se vrhunskim majstorstvom u oblikovanju plastičnih formi olovkom. Autoportreti prisutni u djelima Bat Šeba i You Look Wonderful Tonight iskaz su muške žudnje dočarane molećivim pogledom i kompozicijom lika s rukom u raskopčanim hlačama.
Suptilniji, ali istovremeno snažni prikazi prisutni su u djelima Hell’s Belle, Buchenwaldska kuja i Coral Castle gdje su pomnim gradiranjem sive nijanse prikazane metafore fatalnih žena. U crtežu Belle Gunness priča je ispričana gomilanjem grobnih spomenika, prizora nalik onima iz filmova strave i užasa, dok kod Buchenwaldske kuje dominira oderana istetovirana koža zatvorenika s naglašenim obrisnim linijama tetovaže. U crtežu Coral Castle prikazan je dvorac izgrađen u jadu i očaju zbog napuštanja nikad prežaljene ljubavi.
Ove tužne, okrutne i beskrupulozne priče autor ilustrira slikovito i jasno, u potpunosti se uživljavajući u pojedinu priču. Kao lajtmotiv na svim crtežima pojavljuje se bjelina pijetlove krijeste i perje zaklana pijetla dominirajući prikazima kao simbol muškosti, odnosno kao simbol kastracije. Što je zlodjelo fatalne žene okrutnije, to je bjelina krijeste kontrastnija i naglašenija.
Talent i majstorstvo grafičara Duje Medića iskazani su kroz seriju crteža od gotovo apstraktnih radova poput Gospođe Adam i Sarakake, preko djela naglašene simbolike Die Erwartung i Coral Castle, pa do vrlo realističnih i pomno nacrtanih portreta kao što je onaj Isadore Duncan. Blago podignuta glava daje dojam uzvišenosti, direktan i hladan pogled dominira promatračem i iskaz je sigurnosti modela u snagu koju posjeduje. U tom djelu pijetlova krijesta ne dominira, ona je sakrivena, prikazana u tamnijem tonalitetu sive boje, čineći samo jedan manji dio pozadine portreta.
Izborom fatalnih žena kroz cjelokupnu povijest čovječanstva Duje Medić ilustrira pojam žene kao glavni problem kako današnjice, tako i povijesti. Pesimistično i jednosmjerno gledanje na povijest, možemo protumačiti kao umjetnikovo razočaranje u ženski rod, ali i kao globalno razočaranje u svijet s obzirom da je ženski spolni organ na izložbi interpretiran kao izvor svih nedaća i problema u svijetu. Uvijek provokativan, jasan i čvrst u svojim porukama, ovaj mladi umjetnik stvara djela vrhunske izvedbe i kvalitete radova, baziranih na tradicionalnim temeljima, kako umjetničkim tako i životnim.
VIDEO POZIVNICA by Luka Hrgović
Objavljeno u art magazinu Kontura br. 122/123