18.03.-05.05.2016., Galerija Ericsson, Split
Jedrenje pruža osjećaj slobode i pripadnosti veličanstvenoj prirodi koja nas okružuje. Odabrati robustan i masivan materijal poput kamena za interpretaciju motiva jedra koje lagano lebdi nad vodenom površinom čin je koji zahtjeva vještinu i smjelost. Upravo se tom izazovnom zadatku posvetio kipar Mata CROata u svom dosadašnjem opusu. Stari kamenoklesari govorili su: “Tko ne voli kamen i tko ga ne poštuje, bolje da se ne hvata bata i špice.” Ručna obrada kamena iziskuje znanje i vještinu, ali i snagu i iskustvo. No, ono što razlikuje majstora od umjetnika jest onaj jedan korak dalje – umijeće i duh za virtuozno oživljavanje kamena u prepoznatljivom rukopisu.
Uzimajući jednostavan motiv jedra Mata CROata nizom detalja i varijacija na temu tumači stoljetnu borbu čovjeka s morskim bespućima. Njegova jedra krasi bogatstvo detalja, različitih tekstura i načina obrade kamena koji u međudjelovanju ostvaruju uravnoteženu kompoziciju dinamičkog ili kontemplacijskog karaktera. Ritam je ostvaren linijama različitih usmjerenja na površini jedra, te raznovrsnom obradom kamene površine. Individualan pristup plohi koju autor često polira različitim granulacijama brusa vizualno ističe kosinu jedara. Prkoseći pravilima obrade kamena Mata CROata uvijek vodi računa o napetosti linija i zadržava naglašen karakter kamena.
Prepoznatljiv detalj umjetnikovih skulptura zasigurno su prorezi na površini jedra. Prorezivanjem napetih i pomno obrađenih ploha omogućeno je slobodno strujanje zraka kroz skulpturu, čime prostor postaje jednakovrijedan element, baš poput same skulpture. Osim vjetra metaforički dočaranog prorezima i blagim krivuljama istanjenih formi, Mata CROata prenosi bogatstvo raznolikih pojavnosti s površine mora na same skulpture: od uljane bonace, preko uznemirene, blago namreškane površine mora do krajnje izvijenih jedara u formi velikog vala. Dojmu mirnoće ili pokrenutosti dodatno pridonosi smjelo poigravanje s površinom kamena. Male nepravilnosti koje se u kiparskom svijetu poimaju kao nedostaci i mane, Mata CROata koristi za ostvarivanje materičnosti i unošenje dinamike života u same skulpture. Umjetnik ciljano spaljuje i zacrnjuje kamen kako bi postigao odnos sjene i svjetlosti, poput toniranja olovkom na papiru, dok lijepilo namjerno ostavlja vidljivim stvarajući pritom dojam pjene na površini mora. Podnožje skulptura često je tretirano oduzimanjem dijelova uglađene geometrijske forme, čime je stvoren dojam namreškane površine mora ili pak izbrazdanih morskih stijena. Svjesna upotreba nedopuštenog daje karakternost jedrima, te omogućuje novo viđenje kamena i njegovih mogućnosti. Koristeći nedostatke, greške i nesavršenosti kao gradivne elemente Mata CROata obogaćuje skulpture na krajnje inovativan i neobičan način.
Nevjerojatan je raspon oblika jedara koji nam pruža opus ovog mladog umjetnika – od krajnje izduženih, preko blago zakrivljenih, do maksimalno rasplinutih formi. Većina jedara se stilizirano sužava prema vrhu, dok pojedina ostaju uspravna poput monolita. Oblikom, uzorkom ili obradom površine autor utkiva simbolična značenja i asocijacije u motiv jedra. Dok mnoge skulpture zadržavaju bazični oblik jedra, monolitne forme u pojedinim primjercima možemo prepoznati kao toteme, trokute kao piramide, krivulje kao stilizirane siluete čovjeka, proreze kao simbol križa, dok kockice pobuđuju asocijativnost nacionalnog amblema.
Posebnu poetiku sadrže impresionistički elementi obrade površine zacrnjenom patinom koju Mata CROata prorezuje prodirući do čiste površine kamena i pritom ostavlja dojam tragova kiše koja je djelomično isprala prašinu s jedra. Skulpture se nalaze na postamentima različitih visina, čime se postiže dojam valova i razigranosti, odnosno nepredvidivosti mora.
Sva zbivanja koncentrirana su isključivo na prednjoj strani skulpture. Stražnju stranu autor ostavlja slobodnom za svoj karakterističan potpis. Neobrađena stražnja strana tipična je za reljef, koji je njome obično vezan za podlogu. Ovakvim nesvakidašnjim i inovativnim pristupom umjetnik priziva asocijativnost i obradu kamena koja je svojstvena reljefu.
Opus Mate CROate svjedoči o nepresušnim mogućnostima interpretacije jednog motiva. Njegova jedra variraju od minimalizma, geometrizacije i stilizacije, sve do bogato razvedenih slojevitih formi. Ravnoteža je često ostvarena naglašenim kontrastom glatkih i hrapavih ploha, odnosno ‘školski’ i slobodnije obrađenih površina. Tako na jednom jedru možemo pronaći čiste i uglađene elemente uz bok zacrnjenim izbrazdanim površinama. Principom kontrastiranja klasičnog i inovativnog autor dokazuje kako je svladao formalnu obradu materije, ali svjesno odabire područje eksperimenta za razvoj svog prepoznatljivog rukopisa. Svojevrsni bunt izražen je i kroz poigravanje s površinom kamena koja se prikazuje u neočekivanim stanjima i oblicima. Nesavršenosti se na Matinim skulpturama dokidaju i transformiraju u interpretativne alate motiva, te akcentiraju neraskidivu vezu s prirodom.
U radu ovog mladog i ambicioznog kipara može se pronaći puno simbolike. Jedra podrazumijevaju slobodu otisnuća u bijeli svijet i suočavanje s prirodnim silama, no istovremeno i apsorpciju prirodnih ljepota. Jedrenje nikada nije statično, dosadno i predvidljivo, te je upravo zato motiv jedra umjetnikov prirodan odabir. Njegovo poigravanje i eksperimentiranje, te brisanje granica i beskonačno iscrpljivanje neiscrpne teme stvara suvremeni kiparski izraz u kamenu.
Jedra Mate CROate rezultat su djelovanja ljudskog uma i vještine ruku. Hrabrost, duhovnost, ponos i inovativnost autora utkani su u kamena jedra koja plove našim morem. Predrag Matvejević okarakterizirao je Jadransko more kao more intimnosti i upravo se u njega savršeno uklapaju ova virtuozna, profinjena i krajnje inovativna jedra nastala kao spoj bujne imaginacije i stvarnosti.