13.11.-27.11.2018., Galerija Zvonimir, Zagreb
Kako ili još važnije, ZAŠTO je sve počelo?
PerceiveArt… naziv koji je nastao nakon mnogo razmišljanja, a najbolje utjelovljuje ono što sam htjela prezentirati na portalu. Iako su u samim počecima svi pozdravljali ideju pokretanja web stranice o umjetnosti, istovremeno su se mnogi pitali “pa tko će to čitati, pa kako ćeš sve sama voditi, sigurno će ti dosaditi…” I evo nas pet godina kasnije. Nije mi dosadilo, dapače, jedini problem trenutno predstavlja činjenica što se ne mogu klonirati, jer je toliko zanimljivih projekata, izložbi i umjetnika koje bih htjela popratiti, a ponekad ne stignem sve. No, materijala za stranicu ima za narednih šest mjeseci bez da se u međuvremenu išta novo dogodi, otvori ili pokrene.
Sve je počelo prije pet godina idejom mog supruga. Iako sam imala prostora za pisanje u aktualnim tiskovinama, nisam imala slobodu odabira svojih sugovornika niti tema koje sam htjela obraditi. Situacija u kulturi i umjetnosti bila je sve lošija i lošija i smatrala sam da se neke stvari moraju promijeniti ili, ako ništa drugo, da je nužno o njima javno progovoriti kako bi se ukazalo na ključne probleme u struci. Jedan od problema bio je suženi prostor za stručno praćenje umjetničkih događanja u Hrvatskoj, jer su žutilo i plaćeni oglasi zamijenili rubrike o kulturi i umjetnosti. Istovremeno je naglašeno stručna terminologija, koju su u svojim predgovorima i kritičkim osvrtima koristili mnogi kolege, distancirala širu javnost i publiku od kulturno-umjetničkih događanja. Ideja pokretanja web stranice o umjetnosti nametnula se kao prijeko potrebna niša unutar koje je bilo moguće ostvariti vlastito djelovanje u struci prema parametrima koje sam si sama postavila. Prioritet mi je bio i ostao pisati objektivno i kritički, ne spuštati se na razinu osobnih obračuna (što je nažalost čest slučaj u našoj struci), birati projekte, izložbe i umjetnike po kvaliteti, a ne poznanstvima ili koristoljublju, omogućiti prostor za predstavljanje manje poznatih umjetnika svih generacija koji kvalitetno stvaraju, ali nisu eksponirani, te pisati stručno, ali razumljivim jezikom koji ne distancira, već približava svijet umjetnosti široj publici.
U početku je išlo sporo. Web stranica je bila gotovo nevidljiva. Namjerno nisam htjela uzimati plaćene oglase ili na bilo koji način ovisiti o nekome tko bi mi mogao uvjetovati ili diktirati sadržaj. Nakon prve dvije-tri godine stvari su se počele polako razvijati. Sve više i više ljudi je čulo za PerceiveArt i više nisam morala umjetnike vući za rukav da mi daju intervju, već su se sami počeli javljati s prijedlozima za suradnju. Nakon pet godina s ponosom mogu reći da su se stvari naveliko promijenile. Obzirom da su svi tekstovi na stranici autorski, pojedine tekstove su prenijeli i drugi portali, dok su neki poslužili kao reference u istraživačkim tekstovima. Prema podacima Google Analyticsa stranicu najviše prate čitatelji iz Hrvatske, BiH, Srbije, Francuske, SAD-a, Slovenije, Njemačke, Austrije, Crne Gore i Švedske. Iako je više čitateljica (67,6%), muški čitatelji (32,50%) u prosjeku duže istražuju stranicu. Najzastupljenije su dobne skupine između 25-34 godine (27%) i 35-44 godine (25%), zatim 45-54 godine (18%) dok se grupacija između 55-64 godina najduže zadrži na stranici čitajući više tekstova. Od objavljenih tekstova u posljednje dvije godine najčitaniji su kritički osvrti na velike retrospektivne izložbe poput onih Miroslava Kraljevića i Mencija Clementa Crnčića, a veliki interes čitatelji su pokazali i za rubriku Putovanja, pa su među 10 najčitanijih tekstova svoje mjesto pronašli i putopisi o Beču, Maldivima, Schönbrunnu, Pragu, Barceloni i Hallstattu.
U posljednjih pet godina na stranici je objavljeno oko tristotinjak autorskih tekstova. Pojedini tekstovi pisani su za druge tiskovine uz čije sam odobrenje, nakon njihove objave, tekst objavila i na svojoj stranici, dok su ostali tekstovi pisani isključivo za PerceiveArt. Pisala sam o značajnim izložbama poput retrospektive Zlatka Price, Menci Clementa Crnčića, Julije Knifera, Miroslava Kraljevića, ali i o izložbama i zanimljivim projektima izvan Zagreba, poput grupne izložbe mladih umjetnika ARTisFACT u Vinkovcima, projektu Drava Art Biennale u Koprivnici, izložbi Antuna Babića u Osijeku i međunarodnoj izložbi minijatura u Vršilnici. Među recenzijama knjiga popraćene su monografije Ive Dulčića, Vjekoslava Paraća i Zlatka Price, ali i monografija o likovnim umjetnicima Bosne i Hercegovine. Intervjui su vođeni s nizom hrvatskih umjetnika poput Andree Musa iz Splita, Želimira Fišića iz Vinkovaca i Eugena Varzića iz Poreča, ali i umjetnicima iz susjednih zemalja poput Danijela Babića iz Srbije i Jelene Jovančov iz Crne Gore. Važna uloga stranice svakako je i isticanje međunarodnih uspjeha hrvatskih umjetnika koji rijetko bivaju popraćeni u nacionalnim medijima. Kroz tematske tekstove predstavljeni su odlični projekti poput manifestacije Dan otvorenih vrata – Cash&Carry na Jabukovcu u organizaciji zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti, kao i Skica – časopis studenata ALU.
Kako sve ne bi ostalo na Zagrebu zasebnom fotogalerijom objedinjene su završne izložbe na četiri umjetničke akademije u Hrvatskoj: Zagreb, Rijeka, Split i Osijek. PerceiveArt je prošle godine bio i medijski pokrovitelj međunarodnog projekta Sketchbook Station u organizaciji udruge Prizma, a kroz 23 članka predstavljeni su svi umjetnici koji su sudjelovali u projektu. Posebnu cjelinu čine problematski tekstovi u formi komentara na stanje u društvu ili ukazivanje na ključne probleme u struci, pa su tako tekstovi Šerifovanje na likovnoj sceni, Kome se obraćaju zagrebački muzeji, Pitanje za milijun dolara: kako pronaći posao u Hrvatskoj? i Stručno osposobljavanje za rad: za koga i za što? kontinuirano bili među najčitanijim tekstovima u prve tri godine portala. Cilj stranice i dalje ostaje otkrivati i promicati kvalitetne projekte, izložbe i umjetnike, ukazivati na dobro i loše u struci, komunicirati s umjetnicima, kolegama i zainteresiranom javnošću, te približiti područje likovne umjetnosti široj publici.
PerceiveArt – Leave a Trail
Vođenje neprofitnog medija s izostankom financijske potpore i sadržajem koji je i dalje usko vezan uz određenu grupaciju ljudi, te nikada neće prikupiti broj klikova i shareova kao neke skandalozne vijesti iz svijeta zabave ili politike, nije lak posao. Kako bi stranica, a samim time i umjetnost i umjetnici, dobili više pozornosti i veću vidljivost, osmišljena je velika grupna izložba povodom 5. obljetnice pokretanja web stranice. Na izložbi je zastupljeno ukupno 17 autora: Ivana Bajcer, Jovica Drobnjak, Rene Grgić-Đaković, Luka Hrgović, Janko Ivčić, Max Juhasz, Zoran Kakša, Nikolina Knežević, Duje Medić, Sandra Radić Parać, Relja Rajković, Ana Sladetić, Miran Šabić, Dragan Šijački, Nik Titanik, Eugen Varzić i Anton Vrlić.
Izabrala sam umjetnike koje osobno cijenim i poštujem, te čiji rad pratim i smatram kvalitetnim i jedinstvenim, a koji su u nekom obliku predstavljeni na portalu u proteklih pet godina. Izložba nema temu i nema ograničenja formata, jer je cilj izložbe promovirati umjetnike i njihovo aktualno djelovanje. Izabrani umjetnici različitih su generacija i izričaja (slikarstvo, skulptura, asamblaž, grafika, crtež, karikatura, fotografija, video, konceptualni radovi…), te su na izložbi predstavljeni s nekoliko svojih recentnih radova. Osim umjetnika sa stalnom adresom u Zagrebu, na izložbi su zastupljeni i umjetnici iz Poreča, Trogira, Osijeka, Samobora i Zaprešića, jer vrlo često kvalitetni autori iz drugih gradova nemaju priliku izlagati u Zagrebu, a uvidom u rad umjetnika iz cijele Hrvatske obogaćuju se i šire horizonti kako zagrebačke publike tako i kolega i umjetnika iz ostatka zemlje. Umjetnici su u katalogu, umjesto klasičnim predgovorom, zastupljeni vizualom jednog izloženog rada, kratkom biografijom i vlastitom izjavom o radu, odnosno dosadašnjem stvaralaštvu. Namjera je publici omogućiti izravan uvid u rad umjetnika, a u katalogu su navedene web adrese i kontakti pojedinog umjetnika za one koji žele kupiti rad ili istražiti više o stvaralaštvu zastupljenih autora.
Zaključak
Gandhi je rekao kako snaga ne dolazi iz fizičkih kapaciteta, već iz nesalomljive volje. Vjerujem da smo svi mi, kao pojedinci, sposobni za velike stvari, no u tome nas mora voditi ljubazno srce, oštar um i hrabar duh. Djelovanje kao nezavisni pojedinac nije odabir za svakoga, ali jest moj odabir. Sve što radim ne bi bilo moguće bez velike podrške bližnjih, prvenstveno moje majke, mog supruga, voljene Lune i posavke Zite. I naravno svih divnih umjetnika koje sam u proteklih pet godina upoznala, te onih koji su mi ukazali povjerenje zajedničke suradnje. Mnogi od njih obogatili su moj život uvidom u vlastiti umjetnički svijet. Veliku ulogu su odigrali i divni suradnici i kolege koje iznimno cijenim i s kojima sam imala priliku surađivati na raznovrsnim projektima. I dok su me s pojedinim umjetnicima, kolegama i suradnicima povezali slični pristupi poslu, drugi su me potaknuli na nove mogućnosti promišljanja i djelovanja, dok sam s trećima razvila prijateljski odnos međusobnog poštovanja i uvažavanja.
Zaključno, zahvalila bih se svim umjetnicima koji su se odazvali mom pozivu za sudjelovanjem na ovoj izložbi i time učinili obilježavanje 5. obljetnice stranice PerceiveArt.com mogućim. Zahvaljujem se i svim osobama koje su mi pomogle oko realizacije ove izložbe bilo u vidu bezrezervne moralne podrške ili aktivnog sudjelovanja u organizaciji, pripremama, postavljanju i otvaranju izložbe. Pamtim, cijenim i ostajem vječno zahvalna.