Nika Petrović Grilc – Danubius

11.12.-17.12.2021., Nova Akropola, Zagreb
5.04.-30.04.222., Galerija Razvid, Zaprešić

 

Neovisno gdje krenemo i koliko daleko otiđemo ne možemo pobjeći od sebe. Pitanje migracija, putovanja i iseljeništva aktualno je već duži niz godina, a prati ga snažan osjećaj pripadnosti, povezanosti te uvijek prisutne nostalgije. Uzimajući Dunav kao nit poveznicu između Beča – grada u kojem živi i Hrvatske – zemlje iz koje dolazi, Nika Petrović Grilc interpretira duboku i često posve nesvjesnu isprepletenost ljudi, kultura i gradova; čovjeka i prirode; čovjeka i umjetnosti; ali i neospornu povezanost čovjeka i vlastitih korijena.

 

Živimo u vremenu iznimnih tehnoloških i znanstvenih dostignuća što je rezultiralo i novim ljudskim navikama. Primjerice, danas više ništa ne popravljamo već kupujemo novo, umjesto odlaska u prirodu gledamo fotografije prirodnih ljepota na mobitelima, zvukove iz prirode preuzimamo s interneta i slušamo prije spavanja te više ništa ne stvaramo i ne oblikujemo vlastitim rukama već unesemo parametre i aparati poput 3D printera naprave sve umjesto nas… Svjesna svijeta u kojem živimo, Nika Petrović Grilc kroz umjetnički projekt Danubius vraća nas osnovama koje daju smisao našem postojanju.

 

Višestoljetna tradicija iškog lončarstva dio je obiteljskog naslijeđa koji je Nika Petrović Grilc preuzela od svog oca i tako postala prva iška lopižarka njegujući tradicijsko lončarstvo otoka Iža koje je 2009. godine proglašeno za nematerijalno kulturno dobro Republike Hrvatske. Glina traži strpljenje i predanost dok istovremeno djeluje meditativno i pruža beskrajne mogućnosti oblikovanja i eksperimentiranja. Bilo da je riječ o klasičnom zanatskom pristupu na lončarskom kolu ili posve slobodnom ručnom oblikovanju, glina predstavlja kompleksan medij. Ona je živi organizam koji treba upoznati kako bi se mogao doseći njezin puni potencijal. Kroz direktan dodir s materijom Nika Petrović Grilc intuitivno upoznaje osobnosti gline i otkriva mogućnosti koje ona pruža. Oblikujući željene forme inspirirane prirodom autorica utkiva vlastitu energiju i emocije u završno djelo. Dovršene keramičke posude umjetnica vraća na ishodište – obalu rijeke Dunav gdje često crpi inspiraciju za svoj rad, ali i osjeća prirodnu povezanost s domovinom kroz rijeku koja protječe i spaja cijeli niz europskih država uključujući i Hrvatsku. Dunav u svojoj punini i snazi odražava stvaralačku silu prirode i vremena, a simbolički označava plodnost i navodnjavanje tla dajući život svojim obalama. Upravo raznolikost njegovih obala Nika Petrović Grilc bilježi u svom video radu Danubius odabirući lokacije poput travnate ili stjenovite obale pa sve do starog stabla koje se nadvilo nad rijekom. Sve su to elementi prirode iz kojih umjetnica crpi inspiraciju za oblikovanje vlastitih radova, a dodatno ih obogaćuje izmjena vremenskih prilika poput refleksije sunčeve svjetlosti na površini rijeke, zvuk i utjecaj vjetra koji uglačanu površinu vode čini namreškanom, te popratni zvukovi kukaca i ptica čije prirodno stanište čine upravo obale Dunava. Bogatstvo mirisa, okusa i ostalih osjetilnih podražaja u potpunosti se transformira kada umjetnica dolazi u doticaj s rijekom što otvara posve novi spektar doživljaja poput zvuka uranjanja keramičkih posuda u rijeku, izlijevanja vode iz posude u posudu te začudnog zvuka dodira keramike sa šljunčanim dnom. Mijenjaju se i vizure pa tako bistrina pogleda iznad površine vode biva zamućena i ispunjena nizom lebdećih čestica koje čine prirodno podvodno okruženje u plićaku rijeke. Umjetnica stavljanjem jedne posude u drugu ukazuje na povezanost rijeke s obalom kroz prirodne elemente korištene u izradi posuda – zemlje i vode. Uz plutajuće posude, vlastitim ulaskom u rijeku Nika Petrović Grilc prepušta se osjećaju direktne povezanosti s prirodnim okruženjem, a posredno i s domovinom. U konačnici, kako sama kaže, “puštanjem jedne glinene posude da ju odnese vodeni tok Dunava izražavam svoje misli, osjećaje, a ponekad i čežnju za domom”.

 

Keramičke posude iz video rada Danubius predstavljene su na izložbi u vidu keramičkih instalacija i keramičkih kompozicija. Viseće keramičke instalacije grupirane su prema boji (crvene, crne i bijele) te načinom izlaganja u formi okomitih nizova pričvršćenih na granama prizivaju neka davna vremena kada je jednostavnost formi ukazivala na ljepotu i bogatstvo života. Posude od crvene gline predstavljaju zemlje povezane s Dunavom, dok bijele keramičke posude ukazuju na doticajna mjesta rijeke s obalom. Tako prostorna ambijentalna instalacija dočarava atmosferu prirodnog okruženja uz rijeku. Jednostavnost i čistoća formi neglaziranih posuda izrađenih od nekoliko vrsta i boja gline ostvarena je po uzoru na tradicijsko lončarstvo otoka Iža. Posude su vrlo slične, ali opet različite te predstavljaju varijacije na temu. Neke su uže, dublje, šire, pliće što ukazuje na različitost njihove primjene u prošlim vremenima. Objedinjuje ih bazična ljepota – meke, glatko obrađene zaobljene forme svojim pročišćenim izrazom ukazuju na srž forme, srž boje i u konačnici, simbolički, na srž života. Samostalne keramičke kompozicije iskazuju bogatiju obradu i razvedenije forme. Rubovi se šire i račvaju oblikujući niz prošupljenih kružnih formi s jedne strane, te niz lisnatih oblika s druge strane. Akcenti lišća često su bojani i glazirani te hvataju svjetlost i zrcale svijet oko sebe. Naglasak je na čistoj ljepoti prirode i njezinim blagodatima koje istovremeno ukazuju na duboko urođene poveznice između ljudi, kultura i naroda te prizivaju na povratak nepatvorenim ljudskim vrijednostima.

 

Uzimajući glinu kao glavni medij izričaja Nika Petrović Grilc uspjela je objediniti poticaje iz prirode – zvukove, oblike, teksture i strukture te ih transformirati u niz arhetipskih, ali i suptilnih, gotovo lirskih, keramičkih posuda. Nastale forme utjelovljenje su svega onoga što je umjetnica osjetila, spoznala i doživjela te protkala vlastitim obiteljskim naslijeđem, ali i individualnim senzibilitetom stvorivši pritom ciklus iskonskih vrijednosti koji istovremeno spaja prošlost i sadašnjost, tradicionalne i suvremene medije, prirodu i velegrad i time u konačnici biva izraz sadašnjosti uz maksimalno poštivanje i zahvalnost tradiciji i naslijeđu.  

 

 

Fotografije s otvorenja izložbe u izložbenom prostoru udruge Nova Akropola:

 

 

Fotografije postava izložbe u Galeriji Razvid u Zaprešiću: