5.04.-30.04.2019., Gradska galeria Striegl, Sisak
Svakodnevni život često uzimamo zdravo za gotovo i pritom ne primjećujemo niz lijepih trenutaka koji čine njegov sastavni dio. Tatjana Politeo u svom novom ciklusu uzima prepoznatljive elemente iz svakodnevnog života koji su sami po sebi sasvim neutralni, te ih provlači kroz iskustvo pop arta, street arta, stripa, animiranog filma i dječje ilustracije dajući im posve novi kontekst i viđenje.
Miš hello u novom okruženju
Slikarski ciklus Hello&Home nadovezuje se na raniji ciklus hello, ali uz jasno vidljive vizualne pomake i nove tematske cjeline. Simpatičan, simplificiran i vizualno dopadljiv miš hello glavni je protagonist novog ciklusa, a u njegovim pustolovinama pridružuje mu se i najbolji prijatelj pas-prase. Kolorit je značajno drugačiji od ranijeg ciklusa. Dominira crna podloga s akcentima specifične sivkasto plave (greyish blue), meke roze, perle, zlatne i jarko žute boje. Akril, sprej, kolaž, deco markeri, teksturni gel, šablone i slikarski mort glavno su oblikovno sredstvo kojim autorica gradi slojevite životne priče utemeljene na isprepletenosti simbola, znakova, motiva, tekstova, razrađenih detalja i boja. Na crnoj podlozi Tatjana Politeo oblikuje okvir unutar okvira koji formom podsjeća na ekran starih televizora s upravljačkim gumbima sa strane. Smještanjem glavne radnje unutar ekrana postiže se dojam tople kućne atmosfere iz koje promatrač gleda i raspoznaje svakodnevne teme praćene duhovitim komentarima i estetski privlačnim ilustracijama. Likovnim elementima iz područja stripa, street arta, kolaža, plakata i reklama Tatjana Politeo oblikuje slike koje se istovremeno čitaju i gledaju, te se poput slagalice slažu u mozaik sastavljen od crtica iz svakodnevnog života.
Linijski definiran miš i pas-prase često su smješteni u prostorije čiju funkciju otkrivaju prateći elementi poput vrča sa svježom limunadom i radne površine koja daje naslutiti da je riječ o kuhinji ili pak druženje u dnevnom boravku kojeg odaje podna lampa i uzorak starinskih tapeta. Stalna prisutnost slova i brojki izvedenih putem šablona, uz niz komentara ili rukom ispisanih riječi asocira na kodirane slike gdje svaki pojedinac na svoj način dekodira značenje pojedinog rada. Boja postaje glavni pokretač energije i dinamike slike. Tatjana Politeo u radove unosi autobiografske elemente iz svakodnevnice obiteljskog života, pa je na slikama često prisutno voće. Dominira motiv žutog voća, limuna ili banane, koje daje energetski naboj pojedinom djelu, dok duhoviti komentari ili uzrečice ispisane uz voće potvrđuju relevantnost njegovog prisustva u svakodnevnom životu. Šablonski izveden ananas znak je gostoprimstva i slikovno nadopunjuje lajtmotive gostoljubivosti sadržane u ponavljajućim riječima “home” i “hello” prisutne na gotovo svakoj slici. Često nailazimo na šablone arabeske koje asociraju na tapete karakteristične za kućanstva dvadesetog stoljeća čime autorica poručuje da staro zapravo nikad nije staro nego se uvijek iznova obnavlja i postaje aktualno.
Jednostavne kompozicije ostvarene slaganjem u pravokutne forme koje prate vodoravne i okomite linije obogaćene su izmjenom uporabnih i dekorativnih elemenata. Prizore naizmjenično definiraju raznoliki motivi iz obiteljskog života s jedne strane, te segmenti kolaža koji ukazuju na relevantnost umjetničkog stvaralaštva s druge strane. Neizostavna dječja zaigranost očituje se u kolokvijalnim izrazima poput riječi “cvike” i duhovitim komentarima i brojalicama poput “tko se nije skrio, banana je bio…” što dodatno dočarava poznatu kućnu atmosferu u kojoj se osjećamo ugodno i sigurno. Intuitivno izabrani i aplicirani segmenti kolaža često sadrže riječi koje se odnose na život umjetnika poput: atelje, kolekcionari, suvremeno, umjetnički radovi što potvrđuje autoričinu iskonsku potrebu za stvaranjem.
Izlazak u trodimenzionalni svijet – drveni objekti
Kompozicije koncentrirane unutar okvira ekrana izmjenjuju se s radovima bez ekrana gdje elementi ispunjavaju cijelu površinu platna. Poput patchworka Tatjana Politeo stvara koncentrirane kompozicije ploha različitih boja, oblika i uzoraka objedinjenih u skladno šarenilo. Rezultat su kompozicije jednobojnih ploha – plave, zlatne, roze, crne i srebrne – pri čemu svaku plohu definira jedan sadržaj: šablona abecede, ručno ispisani brojevi, šablona arabeske, dekorativni peterokuti i šesterokuti koji lebde prostorom, okomite ili vodoravne linije ili pak linijski nacrtana kuća uz natpis “home”. Isti princip gradnje kompozicije prisutan je i na kružnim slikama, ali i drvenim objektima čime umjetnica ciklus širi u trodimenzionalni svijet.
Drveni objekti omogućavaju igru s različitim stranama, tj. površinama. Miš je i dalje glavni protagonist, a društvo mu često pravi odani i inteligentni prijatelj pas-prase. Uz već poznate motive limuna, radija, brojki, slova i dekorativnih elemenata javlja se i novi lajtmotiv – vrata. Drveni objekti oblikom podsjećaju na kuću pa se na glavnoj prednjoj strani često pojavljuje motiv ulaznih vrata. Uz njih posjetitelja dočekuje miš s natpisom “hello”, a gornja kosina dekorativno je urešena oblicima i bojama koje asociraju na krov. Obzirom na manje dimenzije drvenih objekata javlja se drugačija i zgusnutija dinamika više različitih boja u kojima dominira crveni kolaž s tiskanim boldanim natpisima. I u objektima nailazimo na duhovite i ironične komentare koji se odnose na umjetnički svijet poput “just my size”, “prices”, “definition” što možemo interpretirati kao stalne dileme u svijetu tržišta umjetnina – kako definirati umjetničko djelo, kako adekvatno odrediti cijenu rada i da li stvarati velika reprezentativna djela za izložbe koje je potom teško prodati ili se prilagoditi tržištu i raditi manje formate koji će se lakše utržiti.
Kompozicije u formi kružnih slika
Kružni format slika ponovno mijenja odnos elemenata priče unutar kompozicije. Prostor kruga je podijeljen na pravokutne jednobojne plohe pri čemu je svaka definirana drugačijom estetikom. Pojedini rad definira niz dekorativnih ploha i ukrasa uz akcent određenog predmeta ili lika. Šablone, brojevi, slova i dekorativni elementi značajno dominiraju kompozicijom često uokvirujući glavne likove. Komunikacija je pojednostavljena i najčešće se bazira na odnosu miša s jednim motivom voća kroz afirmativne tekstualne komentare. Šablona kuće je povremeno položena vodoravno pa preuzima funkciju putokaza pokazujući smjer u kojem se nalazi dom.
Praćenjem iste priče kroz tri vrlo različita formata Tatjana Politeo je ostvarila dinamiku u sadržaju i interpretaciji ciklusa. Potpuna usklađenost i ravnoteža poprilično neuobičajenih boja na crnoj podlozi odlično funkcionira, oživljava površinu platna i akcentuira ključne elemente pojedinog djela. Novi estetski kontekst obogaćen intuitivnim opažajima i komentarima autorice rezultirao je radovima u kojima je materijalnost podjednako važna kao i sama ideja. Spoj realnog i stvarnog sa svijetom ideja i mogućnosti rezultirao je ciklusom koji je suvremen, ali istovremeno njegovu srž čini topla ljudska priča.
Susret suvremenog i vječnog u području animalizma
Povratak motivu miša nakon 10 godina, te kontinuirana prisutnost najraznolikijih životinja koje su se tijekom godina izmjenjivale u opusu Tatjane Politeo potvrđuje autoričinu zaintrigiranost svijetom prirode. Ona stvara vlastiti likovni bestijarij stvarnih i hibridnih životinja koje utjelovljuju određene psihološke kvalitete i odražavaju pojedina emotivna stanja. U kontekstu Gradske galerije Striegl posvećene najvećem sisačkom umjetniku Slavi Strieglu u kojoj Tatjana Politeo po prvi put predstavlja svoj novi ciklus Hello&Home pronalazimo zajedničke karakteristike umjetnika različitih provenijencija kao što su neposredan dijalog sa svijetom prirode i svakodnevnim životom. Koristeći sebi svojstvene tehnike Striegl i Politeo polaze od crteža kao osnovnog sredstva u oblikovanju, te vođeni mišlju utjelovljivanja “karaktera” portretiraju bliske im životinje. Animalizam prisutan i u suvremenoj umjetničkoj produkciji, uz očekivane razlike u kontekstu posve drugačijih stilskih odrednica, ostavlja slobodu interpretacije u kojoj u konkretnom slučaju pronalazimo dodirne točke poput vitalizma, svježine, improvizacije i jednostavnosti koje krase animalističke opuse Slave Striegla i Tatjane Politeo.
Fotografije s otvorenja izložbe: