Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

CASH&CARRY – Bojana Jendrić, Petra Orbanić, Marija Plečko i Miriam Younis

Mogućnost realizacije mladih umjetnika u Hrvatskoj

 

Ciklus tekstova u kojima predstavljamo studente nastavničkog smjera Akademije likovnih umjetnosti koji su izložili svoje radove na ovogodišnjem Cash&Carryu završavamo temom mogućnosti realizacije mladih umjetnika u Hrvatskoj, te predstavljanjem studenata druge godine diplomskog studija slikarstva i grafike nastavničkog odsjeka Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu.

 

Ovisi što se smatra realizacijom. Umjetnik koji živi od svoje umjetnosti? Umjetnik koji izlaže? Umjetnik koji izlaže i živi od svoje umjetnosti? Ili neka četvrta opcija. Što god to bilo, to se neće dogoditi svima, preko noći i na najlakši način. No, neke mogućnosti ipak postoje, a to dokazuju mladi umjetnici koji su već na ovaj ili onaj način „uspjeli“ ili su barem na dobrom putu.
                                     Miriam Younis, 2. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Ante Rašić

 

Ako se oko nečega trudite, ulažete i radite s voljom i dušom onda ima i mogućnosti realizacije. Sve ovisi i o vlastitim standardima, ali mjesta za napredak i poboljšanje situacije definitivno ima.
                                           Bojana Jendrić, 2. godina diplomskog studija grafike, izv.prof.art. Ines Krasić

 

Mogućnosti ima, ali ako se planiraš baviti samo umjetnošću kao jedinim i primarnim poslom moraš se pripremiti za to da ćeš ovaj mjesec ručati, a sljedećih šest možda i ne.
                                                               Romana Nikolić, 1. godina diplomskog studija, smjer kiparstvo

 

Činjenica je da gospodarska situacija u Hrvatskoj ne ide na ruku mladim ljudima, a pogotovo mladim umjetnicima. Kulturni sektor nerijetko je prvi koji doživi financijske rezove za vrijeme krize. To se svakako odražava na produkciju u kulturi. Međutim, smatram da kroz naglašenu kritiku spram društva, nepovoljna krizna vremena ponekad mogu biti okidač i inspiracija za vrlo kvalitetnu umjetničku produkciju.
                                    Maja Bachler, 1. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Ante Rašić

 

Mogućnost realizacije za mlade u umjetnosti je stvar nas samih. Smatram da sve ovisi o vlastitoj snalažljivosti i poznanstvima. Od nas umjetnika se traži da iskreno i predano stvaramo umjetnost, ali na nama samima je kako ćemo od nje živjeti. Iz iskustva kolega koji su završili akademiju mogu reći da je veoma teško stvarati bez ikakvih poticaja i da mnogi od njih rade poslove nevezane uz svoju struku samo kako bi kupili materijale potrebne za stvaranje likovnih djela, što na kraju može dovesti do potpunog zanemarivanja stvaranja likovnih djela ako su u nemogućnosti kupiti materijale. Stoga dok smo na akademiji imamo taj privilegij besplatnog ateljea i nekako smo još uvijek zaštićeni od te borbe koja slijedi poslije.
                                  Domagoj Hmura, 1. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Ante Rašić

 

Gdje ima volje ima i načina.
                Petra Orbanić i Marija Plečko, 2. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Damir Sokić

 

BOJANA JENDRIĆ, 2. godina diplomskog studija grafike, izv.prof.art. Ines Krasić

O radovima
Predstavila sam dio radova diplomskog rada koji je još u procesu. Radi se o seriji radova podijeljenih u dvije kategorije. Dio radova karakterizira podjela kadra na više dijelova u kojem svaki kadar funkcionira kao samostalan rad. Ideja koja se proteže radovima jest rekompozicija. Izlaganjem i mijenjanjem rasporeda i reda unutar serije rada nastaje novi likovni prikaz i samim time i novi likovni rad. Drugom kategorijom radova proteže se ideja intervencije na svakom grafičkom listu. Intervencijom i pomakom unutar kadra nastaje novi unikatan rad. Koncept koji se proteže kroz serije radova jest iskorištavanje multiplikacije na jedinstven način.

Najdraži medij, teme, inspiracija
Najdraži mediji su mi definitivno grafički. U radu se najviše izražavam aquatintom, bakropisom i suhom iglom, a sam proces je vrlo kompleksan i zna varirati u krajnjem otisku kojeg volim iskoristiti kao karakteristiku i prednost rada. Glavne inspiracije pronalazim u industriji koja nas okružuje. Industrija kao procesa proizvodnje i napušteni industrijski pogoni kao pečat vremena i stanja društva kojeg oblikujemo.

Iz razgovora s posjetiteljima
Odaziv na ovogodišnji Cash & Carry je stvarno bio velik. Ljudi nisu prestajali dolaziti, što je jako lijepo za vidjeti i doživjeti. Doživljaj je super, jer je komunikacija direktna i otvorena, a u komunikaciji sam primijetila najveći interes oko ideje i procesa izrade. Međutim, ipak je najizraženiji vizualni subjektivni doživljaj i ukus promatrača.

Planovi i želje
Planova uvijek ima. Često energija i tok misli odrede put, ali ono što definitivno stoji jest završetak diplomskog studija.

 

PETRA ORBANIĆ I MARIJA PLEČKO, 2. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Damir Sokić

O radovima
Na ovogodišnjem Cash&Carry-u, uz održanu dječju vrtlarsko-likovnu radionicu, predstavile smo se slikarskim, crtačkim i grafičkim radovima te prostorno-ambijentalnom instalacijom. Slikarski radovi inspirirani su stijenom, kamenom i planinama, dok je instalacija ostvarena uglavnom od granja i drveća. Prezentirani radovi dio su zajedničke produkcije i rezultat su zajedničkog procesa, djelovanja i stvaranja.

Kolektiv
U rujnu 2014. tokom jednog višednevnog pješačenja odlučile smo se za umjetničku suradnju te od tada svu umjetničku produkciju, materijalnu i nematerijalnu, ostvarujemo i izrađujemo zajednički. To je kulminiralo i time da smo postale cimerice, a kolege i profesori s Akademije počeli su nas doživljavati kao jednu osobu. Naše umjetničko djelovanje može se podijeliti na dva segmenta: misaoni i izvedbeni. Prvi i temeljni segment našeg rada nematerijalne je prirode i čine ga hodanje, planinarenje i penjanje putem kojih skupljamo iskustva i inspiraciju te dolazimo do spoznaja koje smatramo važnima. On predstavlja ključan element u čitavom našem umjetničkom procesu. Bitan aspekt tokom tog procesa je komunikacija koja se odvija među nama. Spojem prirode, stijene, koraka, misli i dijaloga dolazimo do odgovora i ideja koje se djelomično materijaliziraju u sljedećem segmentu našeg stvaralaštva koji podrazumijeva konkretniju umjetničku realizaciju ideje u obliku pisanog teksta, prostornih struktura i ambijenata od prirodnih materijala te klasičnog slikarstva čiji je osnovni motiv produkt fascinacije planinom, stijenom i kamenom.

Iz razgovora s posjetiteljima
Osobno smo se susrele samo s pozitivnim komentarima od strane posjetitelja. Većinom su oni bili usmjereni na našu klasu unutar koje smo ostvarile ambijent koji, sudeći prema dobivenim komentarima, na njih ostavlja pozitivan dojam.

Planovi i želje
Naši se planovi mijenjaju iz dana u dan, osobito oni vezani uz putovanja. Često prije spavanja odlučimo da ujutro krenemo na višednevno planinarenje. Izložbu u jednom trenutku definitivno priželjkujemo, ideje postoje, atmosfera je uvijek užarena, radi se sa strašću i to ne želimo izgubiti. Što se tiče planova nakon završetka studija lovit ćemo ”nemoguće” i pokušati realizirati gotovo utopijsku ideju te osnovati vlastitu školu.

 

MIRIAM YOUNIS, 2. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Ante Rašić

O radovima
Predstavljeni radovi su zapravo dokumentacija mog života u zadnje tri godine: mojih misli, emocija i trenutaka u nekom vremenu i prostoru. Kroz njih komentiram svakidašnji život, bilježim zanimljive detalje iz svoje okoline, dokumentiram ikonografiju gradova u kojima se nalazim. Trenutno ih je oko 410, no taj broj svaki dan raste.

Najdraži medij, teme, inspiracija
Najdraži medij je svakako ljepenka i akril žarkih boja (pod obavezno), ponekad u kombinaciji s kolažem ili flomasterima. No, tajna je u tome da se koristim fotografijama kojima lovim detalje iz svoje okoline, zatim pomoću paus papira motiv prenesem na ljepenku te time istaknem samo ono što mi je prvotno zapelo za oko, a izostavim sve ostalo nebitno. Ono što dobijem su crne linije na bijeloj ljepenci, a to mi potom ostavlja puno prostora za intervenciju bojom. Dimenzije su uvijek iste – 20 x 20 cm, format koji mi se slučajno na samom početku „nametnuo“ kao najugodniji za rad.
Najviše inspiracije crpim na svojim putovanjima. Obožavam „biti bačena“ u nepoznatu sredinu u kojoj ništa ne razumijem i istražujem svijet oko sebe širom otvorenih očiju. U zadnje vrijeme sam dosta putovala i tada bih se naoružala motivima i inspiracijom i napravila veliki broj radova po povratku doma. I to je stvarno odličan osjećaj… slikati neki motiv za stolom na Jabukovcu, ali se savršeno prisjećati, primjerice, vremena i prostora u srcu Brussela iz kojeg je taj motiv izvučen…

 

 

 

OSTALI ČLANCI NA TEMU:

Cash&Carry – 11. dan otvorenih vrata atelijera na Jabukovcu

 Važnost formalnog obrazovanja za umjetnike / Antonio Kutleša, Martina Majcen i Tea Pranjić

Interes za umjetnost u Hrvatskoj / Tomislav Hršak, Lea Krušelj, Romana Nikolić, Maja Bachler, Mia Maraković i Domagoj Hmura