Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

CASH&CARRY – Tomislav Hršak, Lea Krušelj, Romana Nikolić, Maja Bachler, Mia Maraković i Domagoj Hmura

 

Interes za umjetnost u Hrvatskoj

 

Ciklus tekstova u kojima predstavljamo studente nastavničkog smjera Akademije likovnih umjetnosti koji su izložili svoje radove na ovogodišnjem Cash&Carryu nastavljamo s temom propitivanja koliki je interes za umjetnost u Hrvatskoj, te predstavljanjem studenata s prve godine diplomskog studija slikarstva i kiparstva Nastavničkog odsjeka Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu.

 

Interes za umjetnost u Hrvatskoj? Na to mogu reći dvije stvari: 1. Dovoljno je dati primjer gdje se već u osnovnoj školi pokušava minimalno smanjiti satnica likovnog odgoja ili čak prebaciti na izborni predmet. Smatram da se pokušava kultivirati buduće generacije tako da nemaju svijest vlastitog prosuđivanja ili svijest kreativnog stvaranja (odrasli ljudi koji ne crtaju se boje crtati). Likovni odgoj se pokušava marginalizirati i postaviti kao hobi, a ne kao nešto bitno za ljudski duh. 2. Kultura našeg naroda je “šopingiranje” vikendom i vođenje djece u šoping sa sobom. Koliko sam čuo u Londonu je kultura vođenje djece vikendom u muzeje (iako nisam bio tamo pa ne mogu to potvrditi), a akademska zajednica koja drži do sebe kao ozbiljna institucija ne čini apsolutno ništa po tim pitanjima. Moj odgovor je da postoji interes samo u krugu struke, ali ne i šire.

                                      Domagoj Hmura, 1. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Ante Rašić

 

Da, interes za umjetnost postoji. Naravno, uvijek je interes za umjetnost manji nego za primjerice nogometno prvenstvo, no imamo veliki broj snažnih pojedinaca i grupa na umjetničkoj sceni, tu mislim na sve vrste umjetnosti, koji se svojim trudom zalažu da interesa za umjetnost uvijek ima i da se ona približi široj publici. To se sada može najbolje vidjeti kroz silna događanja u metropoli. Trenutno vlada zaista bogata ponuda kulturnih događanja na dnevnoj bazi – od izložbi, filmskih i glazbenih festivala, koncerata, kazališnih predstava… Umjetnička scena je zaista procvjetala, a ja se nadam da je ona u recipročnom odnosu s interesom šire publike.

                                       Miriam Younis, 2. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Ante Rašić

 

Mislim da je interes za umjetnost u Hrvatskoj premalen. No, kakva je općenita situacija u hrvatskom društvu, to me uopće ne čudi. Iskreno se nadam da će se to jednog dana promijeniti, jer u ovakvom okruženju baviti se umjetnošću nerijetko postaje nemoguća misija.

                                       Maja Bachler, 1. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Ante Rašić

 

Iz vlastitog iskustva mislim da postoji interes za umjetnost samo kod malog broja ljudi, a mogućnosti za nas, mlade umjetnike, uvijek ima. Ipak svi mi sami stvaramo svoju stvarnost.

                                      Mia Maraković, 1. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Damir Sokić

 

 

TOMISLAV HRŠAK, 1. godina diplomskog studija kiparstva, izv.prof.art. Daniel Kovač

O radovima

Predstavio sam radove koji su nastali kroz ovu akademsku godinu, uglavnom su to kiparski radovi izvedeni u različitim materijalima. Tema koja me trenutno najviše zanima su konjanici tj. heroji, a inspiracija za temu su mi ljudi koji su obilježili povijest te današnji heroji i pitanje tko su oni uopće?

Iz razgovora s posjetiteljima

Posjetitelje najviše zanima kako smo nešto napravili, od kojih materijala i što nas motivira, te što planiramo nakon završetka Akademije.

Planovi i želje

Sigurno neko putovanje. Možda u Veneciju na Biennale.

 

 

LEA KRUŠELJ, 1. godina diplomskog studija kiparstva, red.prof.art. Petar Barišić

O radovima

Izložila sam nekoliko radova koje sam uspjela realizirati tijekom tekuće godine. Neki radovi manjih dimenzije (skice) namijenjene su za daljnju obradu, a neki su već gotovi uradci. Rad koji je posebno interesirao publiku C&C-a je triptih. On prikazuje tri reljefa različitih statično – dinamičnih linija spojenih u cjelinu. Njegova struktura, boja i način izrade najviše je intrigirao publiku. Recikliranjem plastičnih ambalaža, gajbe piva i sličnih uporabnih proizvoda ponovno ih koristim, ali u drugoj dimenziji – pretvaram predmet u umjetnost. Tako radim i Pravilnu kompoziciju također od polietilena s bijelim plohama koje kontriraju prošupljenoj osnovi. Ono što mene uistinu inspirira jest raznolikost materijala; njihova tekstura, boja, miris i mogućnosti korištenja istog. Pogon za moja razmišljanja i stvaranje su umjetnici minimalizma, a motivacija, podrška i glavna inspiracija su ljudi kojima sam okružena.

Iz razgovora s posjetiteljima

Drago mi je što sam i ove godine vidjela lica ljudi koji su i unatrag nekoliko godina posjetili C&C što potvrđuje kako ovakvom manifestacijom intrigiramo ljude da i dalje prate radove studenata akademije.

Planovi i želje

Jedna od pozitivnih stavki koje C&C donosi su raznolika poznanstva, pa sam tako imala priliku upoznati razne galeriste i trenutno je u tijeku dogovor za samostalnu izložbu. Što se tiče putovanja uskoro putujem u Pamplonu kod prijateljice koja će me zasigurno upoznati sa kulturnim čarima grada, a zanima me i kako diše umjetnička scena Španjolske. Iskreno konfuzno mi je razmišljat o planovima nakon završenog studija, ali se nadam da će moje buduće radno mjesto odgovarati kako mom obrazovanju, tako i mojim afinitetima i da će to svakako biti nešto u sferi umjetnost.

 

 

ROMANA NIKOLIĆ, 1. godina diplomskog studija kiparstva, izv.prof.art. Daniel Kovač

O radovima

Ove godine predstavila sam kiparske radove, grafike i nekoliko slika. Kiparstvo mi je prioritet, najdraži medij kroz koji se trudim maksimalno istraživati i možda jednog dana ostvariti karijeru na tom polju. Fascinirana sam materijalima koji su mi i najveća inspiracija. Moji kiparski radovi su eksperiment. Okvirno kada se odlučim za neki materijal znam što bi htjela, ali to se kroz moja istraživanja nekako uvijek promjeni. Biti ću slobodna reći da kada započnem raditi u nekom materijalu zbilja nemam pojma što će se desiti i kako će rad završiti. No, to je stvar koja me pokreće i motivira. Predstavila sam svoje drvene reljefe koji su sastavljeni od niza kockica koje se gomilaju u širinu i visinu. Reljef koji je ostao od sirovog drveta širine 1,80×1,40cm možda mi je najdraži rad ove godine. Njega sam zamislila kao jedan veliki megapolis koji bi visio na zidu i na njemu bi se transparentno projicirala snimka grada po noći u ptičjoj perspektivi. Na C&C je izložen samo reljef, jer snimke još nisam završila sa montiranjem. Svaki od svojih reljefa pokušavam spojiti s još nekim naizgled nespojivim elementom. Tako su monumentalni crni drveni reljefi završili vani u velikom „bazenu“ unutar kojeg je zemlja i posijana trava. Želim vidjeti što će se s njima desiti kada ih priroda počne nadjačavati (ovo je možda i svojevrstan odgovor na opće stanje oko nas). Naprosto, istražujem likovni jezik, tražim se i uživam u tome. Što se slikarstva i grafike tiče, ti radovi su uglavnom figurativni, naročito grafika. Bavim se proučavanjem prirode i svega što se u njoj nalazi. To je za mene neiscrpna tema o kojoj uvijek imam nešto za reći.

Planovi i želje

Još ne planiram što ću nakon faksa. Želim otkriti sebe, kroz istraživanje želim postati sigurna da je ono što radim ispravno i da me ispunjava. Iz istog razloga ne planiram još izložbe, naprosto se želim jednog dana prezentirati s nečim s čime sam potpuno zadovoljna i sigurna da je to iskreno, da sam to ja.

 

 

MAJA BACHLER, 1. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Ante Rašić

O radovima

Na Cash & Carry-u izlagala sam radove nastale na trećoj i četvrtoj godini. To su većinom ulja na platnu uz poneke grafike (bakropis, akvatinta), crteže i akvarele. U svojim radovima preispitujem dosege tehnika kojima se koristim. Motivi su uglavnom produkt moje percepcije stvarnosti i unutarnjeg stanja koje proizlazi iz raznih doživljaja i utisaka – od pop kulture, filmske umjetnosti i književnosti do međuljudskih odnosa. Najdraži medij mi je ulje na platnu. Teme radova su raznolike – od pejzaža, unutarnjih prostora, autoportreta, pa do neobičnih, pomalo uznemirujućih likova. Inspiracije pronalazim svuda oko sebe, od trash spektakla pa do remek djela književnosti i filmske umjetnosti.

Iz razgovora s posjetiteljima

Ljude koji se interesiraju za moje radove prvo zanima cijena rada. Neki će dalje postavljati pitanja vezana za rad poput tehnike, motiva i razloga zašto je baš to naslikano. No, vrlo često takve stvari ih niti ne zanimaju. Ako im se nešto svidi, smatraju nepotrebnim daljnje informacije o dotičnom djelu.

Planovi i želje

Što se tiče mojih planova, voljela bih što prije diplomirati i nastaviti se baviti umjetničkim radom. Također, voljela bih upisati doktorski studij slikarstva.

 

 

MIA MARAKOVIĆ, 1. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Damir Sokić

O radovima

Radovi koje sam izložila uglavnom su ulja na platnu nastala ove godine. Ostali radovi su stare bilježnice i knjige s određenim sentimentalnim značenjem koje sam odlučila poništiti tj. transformirati. Iz kaosa stvaram red. Kaos svojih nepostojanih misli u iluzornom djelu uma preusmjeravam iz svoje srži u jedan krug kaotičnih misli, jednu rijeku, traku ili mirno jezero misli. Pod time želim reći da misli koje idu i događaju se djelu, ja ih pustim neka idu jer im ionako nikad neće biti kraja, idu u krug. A moje prirodno stanje je ne uhvatiti se za njih već ih samo promatrati kako one idu i prihvatiti se za one koje želim koje će me činiti sretnom, jer ako je naše prirodno stanje biti sretan i to je to, zašto smo onda nesretni? Zašto biramo biti nesretni? Da li životinje namjerno rade nešto suprotno sebe?

Proces nastanka rada

Kroz reduciranje svojih misli, kroz transformaciju teške energije u laganu i svijetlu, kroz jedan opći dojam energije koja me okružuje, s pažljivim biranjem onoga što mislim, a da ne pomislim na suprotno, s treniranjem uma i učenjem, ali i spoznajom o ljudskoj prirodi, s empatijom prema istoj muci u kojoj se svi nalazimo s upitnikom nad glavom i sa, na kraju krajeva, spoznajom i prihvaćanjem istine za koju ne mogu reći ni da je pozitivna ni da je negativna, jer ona je samo prisutna onakva kakva jest, došla sam i do određenih likovnih rješenja.

 

 

DOMAGOJ HMURA, 1. godina diplomskog studija slikarstva, red.prof.art. Ante Rašić

O radovima

Radovi predstavljeni na Cash n Carryu nastali su kao moji putopisi kroz pješačenje Medvednicom. Tri mjesta zapadne Medvednice koja često posjećujem i koja smatram posebnima: Kameni svati, put prema spilji Veternici – G. Stenjevec, te odmorište Dragulinec – G. Vrapče). Sve što slikam, zapravo je moj dnevnik putovanja i iskustva koja doživljavam putem.

Najdraži medij, teme, inspiracija

Teme koje izabirem moja su osobna iskustva, moje slike se protežu od pješačenja kroz šume, ulične svirače, plesa pa do apstraktnih prikaza disanja kroz meditaciju, a tehnika kojom radim je većinom akril na platnu, iako ne mogu reći da sam ograničen jednom tehnikom. Moji radovi proizlaze iz raznih medija od akrila, ulja, vodenih boja, tuša do organskih materijala poput vlastite kose ili odbačenih industrijskih materijala. Volim eksperimentirati sa materijalima, a temama zabilježiti trenutke svojeg iskustva.

Planovi i želje

Trenutno studiram u jednom malom studentskom gradu Braganca na sjeveru Portugala. Za Portugal mogu reći da je zemlja sunca, srdačnih ljudi i veoma pozitivne energije. Ovdje sam prvenstveno najviše naučio o sebi – kako funkcioniram sam, bez jezika kojeg poznajem, bez podrške ljudi koje poznajem. Sve sam morao naučiti ispočetka. Morao sam naučiti jezik i kako sebe prezentirati u stranoj zemlji. Dosada sam imao jednu izložbu ovdje u Braganci u sklopu akademije pod nazivom “Metamorfoze” koja je posvećena portugalskoj umjetnici Graci Morais. Na izložbi sam prezentirao svoje ilustracije i fotografiju. Trenutno planiram izložbu u lipnju u privatnoj galeriji sa kolegicom Annom iz Poljske. Tema izložbe će biti “Putovanje Portugalom”. Veoma je lako bilo organizirati takvu izložbu, doslovno smo došli u galeriju i pitali čovjeka možemo li na kraju semestra ovdje postaviti svoje radove. Čovjek nam je prepustio prostor za 6. mjesec i to besplatno. Tako da ovdje imam zaista lijepa iskustva i kroz putovanje i kroz studiranje.

Kada se vratim u Hrvatsku planiram s nekoliko kolega organizirati likovnu koloniju u šumi na Medvednici koja bi trajala nekoliko dana, jer postoji još puno entuzijasta koji lutaju putevima Medvednice. Planiramo stvarati u prirodi, svatko na svoj način. Nakon toga ćemo ili dokumentirati radove ako budu rađeni formi land arta, a ako budu radovi na platnu ili skulpture onda ćemo tražiti nekakav prostor za izložbu.

 

 

OSTALI ČLANCI NA TEMU:

Cash&Carry – 11. dan otvorenih vrata atelijera na Jabukovcu

 Važnost formalnog obrazovanja za umjetnike / Antonio Kutleša, Martina Majcen i Tea Pranjić

Mogućnosti realizacije za mlade umjetnike u Hrvatskoj / Bojana Jendrić, Petra Orbanić, Marija Plečko i Miriam Younis